SPECIAL ADS

17 Disember 2014

Keluarga MH370 : 'Sembilan bulan pada saya masih mempunyai harapan, mungkin 1%'

Papan Doa untuk mangsa MH370
Seorang lelaki berdiri di hadapan sebuah memori peringatan di Beijing
 ditutup dengan doa untuk mangsa tragedi MH370 


Kehilangan pesawat Malaysia Airlines dan 239 penumpang pada Mac tidak pernah menjelaskan. Dan sehingga ia, saudara-mara tidak boleh meletakkan kesedihan mereka untuk berehat • Mac 2014: hari MH370 yang hilang dari radar

Pakaian ibunya masih tergantung dalam almari pakaian; tidak ada yang mahu memindahkan mereka. "Kami masih berharap dia akan kembali dan segala-galanya akan menjadi seperti sebelum ini," kata Steve Wang. "Saya masih mempunyai harapan. Mungkin 1% - mungkin setengah peratus - tetapi saya masih menyimpan harapan ".

Lebih daripada sembilan bulan selepas penerbangan Malaysia Airlines MH370 hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, keluarga 239 penumpang dan anak kapal di atas kapal adalah tidak lebih dekat untuk mengetahui apa yang telah menjadi orang yang tersayang.

Analisa data satelit membawa Malaysia untuk membuat kesimpulan pada bulan Mac bahawa penerbangan itu telah berakhir di Lautan selatan India, dengan kehilangan semua kehidupan . Namun pencarian mendalam dari dasar laut yang setakat ini telah gagal untuk menemui sebarang kesan bangkai. Masih kurang mempunyai liputan yang menyeluruh dan penyiasatan antarabangsa membuahkan apa-apa petunjuk tentang mengapa ia hilang.

"Apabila saya kehilangan iPhone saya, saya boleh menggunakan GPS untuk mencari ia. Bagaimana anda boleh kehilangan kapal terbang? Ia seolah-olah tidak masuk akal, "kata Beijinger berusia 25 tahun. "Jika ia merupakan satu kemalangan atau sesuatu, dan kita tahu yang menyebabkan ia dan tahu segala-galanya, ia akan menjadi sedih, tetapi tidak seperti ini. Kami masih tertanya-tanya di mana mereka berada, apa yang telah berlaku. Sukar untuk membayangkan, jika pesawat terbang sehingga keesokan paginya, apa yang berlaku dalam beberapa jam yang lalu. "

Ibu berusia 57 tahun Wang ini, yang dia tidak suka kepada nama, telah bersara sebagai seorang profesor kimia dan telah menggunakan masa lapang baru ditemui beliau mengembara dan menikmati cintanya fotografi. Beliau kembali dari lawatan ke Nepal apabila dia menaiki MH370.

"Dia suka mengambil gambar; dia suka perkara yang lebih kecil - lebah, bunga, "katanya. "Ia tidak adil. Dia baik kepada semua orang; pelajar beliau, rakan-rakannya. Saya rasa kebanyakan orang dalam kapal terbang adalah lelaki yang bagus. Saya tidak tahu mengapa ini berlaku kepada mereka. "

Walaupun Wang pada masa kesukaran menyembunyikan tenang, beliau dan saudara-mara lain berazam untuk terus bercakap mengenai tragedi itu. "Saya mahu menyimpan kesedihan ini atau sakit swasta. Tetapi saya mahu orang lain untuk terus membayar perhatian kepada MH370, "jelas beliau. "Kami takut bahawa orang mungkin kemudian akan lupa; itulah perkara yang kita paling takut. Carian mesti diteruskan sehingga mereka mendapati kapal terbang, tetapi jika tiada siapa peduli mengenainya, mereka akan mempunyai sebab untuk berhenti. Siasatan itu mengambil masa, mengambil wang, mengambil orang - tetapi ia tanggungjawab mereka untuk memastikan ia sehingga ".

Kekeliruan dan kekacauan yang dikelilingi awal carian, dan misteri yang berterusan kehilangan pesawat, telah menyebabkan kebanyakan saudara-mara amat mencurigakan kira-kira walaupun maklumat yang terhad mereka telah ditawarkan. "Saya tidak boleh mempercayai sesiapa sahaja - Saya tidak boleh mempercayai kerajaan Malaysia;Saya tidak boleh percaya Boeing; Saya tidak dapat mempercayai [satelit] data dari Inmarsat - ia boleh diubah atau diedit, "kata Wang.

Dia tidak percaya penerbangan lain boleh hilang dengan cara yang sama selepas perhatian yang dibayar kepada MH370. Tetapi beliau berhujah bahawa kehilangan menimbulkan persoalan tentang keutamaan dalam industri, menggesa syarikat penerbangan untuk menghabiskan lebih banyak wang pada keselamatan dan bukan sistem hiburan.

Walaupun kesedihan keluarga ', mereka tahu bahawa mereka mesti terus maju dengan kehidupan, dia berkata: "Untuk beberapa hari pertama saya tidak dapat tidur, makan, minum, duduk. Saya sakit, mungkin tidak secara fizikal, tetapi mental. Tetapi saya tidak boleh lulus ini kepada orang-orang yang saya sayangi, jadi saya perlu kuat -. Saya perlu melihat yang kukuh, sekurang-kurangnya "

Sejak beberapa bulan, beliau telah dikitar melalui emosi: "Kemarahan.Mungkin kekecewaan. Kesedihan -. Segala-galanya "Sekarang dia merasakan hidupnya kembali kepada sejenis normal. "Ia tidak bermakna saya tidak suka ibu saya atau tidak peduli mengenainya atau ingin lupa tentang hal itu, tetapi saya mahu meletakkan di tempat lain," katanya.

Beliau tidak pernah menangis sejak usia lima, tetapi kadang-kadang dia mendapati dirinya menangis apabila dia memandu dan lagu yang datang pada. Dia sukar apabila ia makan makanan kegemaran ibu beliau; apabila dia pergi ke sebuah pusat membeli-belah di mana beliau sering membeli-belah. Dia tidak mahu orang lain untuk melihat, dia berkata.

Apa yang dia tidak mahu mereka tahu ialah theyHe mahu mereka tahu bahawa mereka harus menghargai orang yang tersayang ketika mereka mempunyai mereka. Apabila dia mendengar seperti ini nasihat pada masa lalu, beliau, "Saya fikir, oh, masih ada banyak masa." Sekarang dia mengimbas kembali semua janji-janji tidak dipenuhi: untuk mengambil ibunya ke restoran kegemaran; untuk pergi ke Amerika Syarikat bersama-sama. "Hanya menjaga semua orang," tambah beliau."Hanya jenis."

theguardian

Tiada ulasan: