SPECIAL ADS

31 Disember 2014

Rosmah menggunakan jet rasmi kerajaan untuk tujuan peribadi

Rosmah Mansor
KUALA LUMPUR: Isu Rosmah Mansor menggunakan jet rasmi kerajaan telah sekali lagi menjadi subjek gosip, dan menyertai perbualan itu adalah Shahbudin Husin, seorang pengkritik kerajaan yang keras dan seorang penulis blog dengan pengikut yang ramai.
Dalam laman blog beliau, Shahbudin mencatatkan bahawa Najib pulang dari bercuti tanpa isteri dan bahawa dia telah mendarat di sebuah jet Tentera Udara walaupun dia dan keluarganya berhijrah ke Amerika Syarikat dalam pesawat swasta kerajaan.
Beliau meminta pengesahan rasmi bahawa Rosmah masih bercuti di Amerika Syarikat, mengulangi soalan yang ditanya di dalam kenyataan akhbar rasmi oleh Pemuda PKR: Mengapa tidak Najib kembali dalam jet rasmi? Adakah benar bahawa jet yang kini di Indianapolis di Midwest Amerika? Siapa yang menggunakan jet?
Beliau berkata orang ramai memerlukan jawapan kepada soalan-soalan ini kerana ternyata bahawa dana awam disalahgunakan. "Penggunaan jet Tentera Udara untuk membawa Najib rumah sudah tentu beregu kos," tambah beliau.
Beliau berkata bahawa walaupun Najib telah agak dikurangkan kesilapannya daripada pergi bercuti di tengah-tengah krisis banjir dengan memotong bercuti pendek, dia telah melakukan kesilapan yang lebih buruk dalam membenarkan isterinya untuk menggunakan jet rasmi kerana dia tidak mempunyai hak untuk itu dan kerana ia melibatkan dana awam.
Beliau membayangkan bahawa ini mungkin menjadi sebab mengapa beberapa menteri telah melanggar perintah Perdana Menteri bagi mereka untuk memotong percutian mereka pendek untuk menangani krisis banjir.
"Rosmah telah menggunakan jet rasmi beberapa kali untuk tujuan peribadi dan ia seolah-olah tidak ada yang dapat menahannya," katanya. "Kali ini ia digunakan untuk dia bercuti manakala Najib adalah di negara ini. Ini hanya menambah kebencian dan dendam. "
Shahbudin mengimbas kembali kenyataan Timbalan Perdana Muhyiddin Yassin ketika diminta mengulas mengenai Najib bermain golf di Hawaii dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama."Tinggalkan Perdana Menteri sahaja," kata Muhyiddin. "Seperti mana-mana manusia biasa, dia juga perlu bercuti."
Dia menterjemah komen TPM sebagai kritikan bertudung, menggunakan ungkapan Melayu yang diterjemahkan ke dalam "madu beracun". Beliau membuat spekulasi bahawa Muhyiddin, jika diminta mengulas gosip mengenai Rosmah, akan berkata, "Biarkan Rosmah menggunakan jet. Beliau juga telah membuat pengorbanan yang besar untuk negara." FMT

Tiada ulasan: