SPECIAL ADS

28 Ogos 2013

Raja Muda : Memelihara ekosistem tanggungjawab semua

BESTARI JAYA, 28 OGOS : Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan mencemar duli untuk turut serta dalam Majlis Penanaman Pokok Hutan Tanah Gambut di Kompartmen 100  Hutan Simpan Raja Musa, di sini.
Majlis itu membabitkan aktiviti menanam 600 pokok dari spesis perintis hutan tanah gambut, iaitu Tenggek Burung (Euodia sp) bersama 200 orang sukarelawan daripada beberapa organisasi amal, antaranya Sahabat Hutan Gambut Selangor Utara, Peatland Forest Rangers dari sekolah terpilih sekitar kawasan terbabit.
Hutan Simpan Raja Musa itu berkeluasan 73,592 hektar diwartakan sebagai Hutan Simpanan Kekal pada Januari 1990.
Dalam titahnya, Raja Amir menyarankan semua pihak memupuk kesedaran mengenai pentingnya memelihara alam sekitar, terutamanya di peringkat sekolah dan di institut pengajian tinggi.DSC_0324a
Raja Muda juga berharap ekosistem hutan paya gambut yang terbesar di pantai barat Semenanjung Malaysia itu berupaya melestarikan alam sekitar, yang turut memberi impak kepada sosio-ekonomi penduduk tempatan.
“Kerjasama dan penglibatan agensi-agensi kerajaan, sektor swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) akan membantu kerajaan dalam memulihara dan melindungi ekosistem hutan paya gambut,” titah Raja Muda.
Di acara yang sama Exco Pelancongan, Alam Sekitar dan Hal Ehwal Pengguna, Elizabeth Wong meminta semua pihak memberikan kerjasama serius terutamanya dalam menangani isu kebakaran hutan tanah gambut.
“Ia penting kerana akan memberi kesan kepada ekonomi, kesihatan, sosial dan alam sekitar terutama jerebu.
“Kepelbagaian biologi hutan, menjamin bekalan udara dan sumber air yang bersih seterusnya menggalakkan sektor eko-pelancongan negeri,” katanya.

Tiada ulasan: