SPECIAL ADS

15 Januari 2014

Felda: Transformasi Najib tidak selari gagasan bapanya

15 Jan : Gesaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak agar perjuangan Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein membangunkan Felda dan kawasan luar bandar dibawa ke peringkat lebih tinggi tidak selari dengan apa yang dilakukannya.

Pengerusi Anak Peneroka Felda Kebangsaan, Mazlan Aliman berkata, Najib sebaliknya sedang mengkhianati perjuangan bapanya apabila membiarkan penjualan 51% ekuiti milik Koperasi Permodalan Felda (KPF) di dalam Felda Holdings Berhad kepada Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH).

Beliau berkata, tindakan tersebut mengurangkan ekuiti Orang Melayu dalam Felda dan akan jatuh ke tangan pelabur asing.

"Transformasi Najib satu pengkhianatan kepada Felda apabila ekuiti orang Melayu harus dikongsi dengan pelabur asing sedangkan koperasi Felda merupakan koperasi terbaik di Malaysia.

"Apa yang diusahakan dan ditinggalkan oleh Tun Razak sangat besar nilainya kepada orang Melayu tetapi bermula zaman Tun (Dr) Mahathir (Mohamad) sehinggalah zaman Najib, aset Felda semakin berkurangan dan tidak lagi membela nasib Melayu," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam, Najib sewaktu berucap pada majlis tahlil memperingati 38 tahun kembalinya ke rahmatullah Allahyarham Tun Razak yang juga Perdana Menteri kedua, di Masjid Ar Rahah di Pantai Dalam berkata, semangat perjuangan itu adalah untuk membawa Malaysia menjadi sebuah negara yang lebih berjaya dan cemerlang pada masa hadapan.

Mazlan yang juga Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah, Peneroka bandar dan Hal Ehwal Orang Asal berkata, transformasi Felda yang dilaungkan Najib bercanggah dengan perjuangan Tun Razak sebaliknya mementingkan kekayaan pihak tertentu.

"Transformasi yang disebut Najib tak sama langsung dengan gagasan yang diasas oleh Tun Razak.

"Tun Razak membentangkan pelan induk pembangunan Felda untuk membolehkan tanah dimiliki bumiputera tapi bila sampai kepada Najib, apa yang berlaku? Aset peneroka sendiri hampir tergadai," katanya. HD

Tiada ulasan: