SPECIAL ADS

15 Januari 2014

Serah Bible yang dirampas, kata Anwar kesal Umno pertahan Allah tetapi amal rasuah

16 Jan : Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) tidak bersetuju dengan cara Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu Pertubuhan Bible Malaysia (PBM) dan mahu Bible yang dirampas diserahkan balik.
"Serahkan ia kembali," kata Anwar dalam sidang medianya hari ini merujuk kepada lebih 300 naskah Bible dalam Bahasa Malaysia dan Iban yang dirampas dalam serbuan itu,
Anwar tidak mempersoalkan kuasa yang dimiliki badan agama tersebut sebaliknya menegaskan serbuan tersebut sebagai tidak menjaga sensitiviti masyarakat berbilang agama di Malaysia.
"Saya tidak persoal tugas Jais untuk menyoal, menyiasat ataupun memanggil individu untuk memberi penjelasan.
"Apa yang saya pertikaikan adalah kaedah yang diambil dalam menangani isu tersebut yang tidak menjaga sensitiviti," terangnya lagi.
Namun Anwar dengan tegas mengkritik Umno yang hanya bersungguh mempertahankan nama Allah tetapi melanggar segala larangan Allah termasuk mengamalkan rasuah.
"Bagi saya untuk gunakan agama pada ketika kamu menyokong semua amalan rasuah, perkauman, ketakadilan, ketirisan bilion ringgit, tapi tiba-tiba kamu kata pertahankan Allah," kata Anwar dalam sidang media di ibu pejabat PKR, Petaling Jaya hari ini.
"Pertahan Allah bermaksud pertahan keadilan, yakni makruf dan ketelusan dan bukan menyokong ketakadilan dan rasuah," tambahnya lagi.
Anwar juga membidas sikap segelintir pemimpin yang mengganggap isu kalimah Allah adalah ancaman pihak Kristian yang bertujuan untuk memurtadkan penganut Muslim di Malaysia.
"Wujud kempen besar-besaran oleh Umno menuduh Anwar dan Hadi (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) kononnya sah dan mereka menyerahkan Allah kepada Kristian... ini adalah mengelirukan.
"Saya percaya jika kita meneruskan penerangan secara berkesan, kita boleh menyakinkan ramai Muslim bahawa perkara ini bukan ancaman dan bertentangan dengan kepercayaan mereka," terang Anwar lagi.
Anwar turut berkata pendirian Pakatan Rakyat (PR) dalam isu kalimah Allah kekal seperti yang diputuskan dalam mesyuarat pemimpin tertinggi PR pada tahun lalu.
"Pendirian PR kekal seperti yang diputuskan sebelum ini," katanya lagi.
Pada 8 Januari 2013, PR mencapai pendirian penggunaan kalimah "Allah" boleh digunakan oleh penganut Kristian dengan syarat ia  tidak disalahgunakan dan menegaskan kalimah "Allah" tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa secara tepat.
Keputusan tersebut diumumkan Abdul Hadi selepas mesyuarat pemimpin tertinggi PR yang dihadiri Presiden PAS, Abdul Hadi, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Anwar.
Anwar juga menggesa supaya penjelasan mengenai isu penggunaan kalimah Allah dijelaskan sebaiknya bagi mengelak ia lebih serius.
"Kita perlu jelaskan ia tidak memberi kesan kepada akidah dan tidak memberi laluan kepada pihak mubaligh Kristian untuk mengelirukan Muslim dan kita perlu jelaskan ini kepada Muslim," tegasnya lagi.
Menjelang 2014, ketegangan semakin marak mengenai isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam apabila kumpulan Muslim bertegas mengatakan ia eksklusif untuk Islam.
Meskipun cendekiawan Islam antarabangsa menjelaskan bahawa terma itu boleh digunakan oleh sesiapa, pihak berkuasa agama di Malaysia bertindak secara negatif terhadap laporan gereja yang menggunakan perkataan Allah dalam upacara dan bahasa mereka untuk komuniti Kristian yang berbahasa Malaysia.
Pertelingkahan agama itu turut membangkitkan persoalan pengesahan penyelesaian  10-perkara yang diperkenalkan sebelum pilihan raya negeri Sarawak pada 2011, yang membenarkan Bible dalam bahasa Melayu dan Iban dicetak, diimport dan diedarkan di seluruh negara dengan beberapa syarat dikenakan untuk semenanjung.
Bagaimanapun, pengkritik mendakwa keseluruhan kontroversi itu adalah cubaan untuk mengalih perhatian daripada masalah ekonomi negara seperti peningkatan kos sara hidup berikutan kenaikan harga barang dan pemotongan subsidi.
Kemelut penggunaan kalimah Allah bermula pada 2008 apabila Herald diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) daripada menggunakan perkataan Arab itu. Gereja Katolik kemudian mencabar larangan itu di mahkamah dan menang apabila Mahkamah Tinggi pada Disember 2009 dalam keputusannya berkata, gereja secara perlembagaan berhak berbuat demikian.
Putrajaya kemudian membuat rayuan terhadap keputusan itu dan berjaya memusingkan keputusan awal apabila Mahkamah Rayuan pada Oktober lalu memutuskan bahawa “Allah bukan sebahagian daripada keimanan Kristian”.
Penganut Kristian membentuk kira-kira 9% daripada 29 juta populasi Malaysia. Hampir dua pertiga penganut Kristian di Malaysia adalah Bumiputera dan kebanyakannya berada di Sabah dan Sarawak yang secara rutin menggunakan bahasa Malaysia dan bahasa suku ketika mengamalkan agama, termasuk menggambarkanTuhan sebagai Allah dalam sembahyang dan kitab suci.
Selain Kristian Bumiputera dari Sabah dan Sarawak, sebahagian daripada mereka sudah berpindah ke Semenanjung untuk menetap atau bekerja, penganut Kristian di kalangan Orang Asli di semenanjung juga lazimnya menggunakan bahasa Malaysia untuk bersembahyang. 

Tiada ulasan: