SPECIAL ADS

24 Oktober 2013

Keputusan kalimah Allah satu ‘tragedi

25 Okt : Menggelar keputusan mahkamah berhubung isu kalimah Allah oleh satu "tragedi", ahli teologi , Reza Aslan (gambar) berkata, Malaysia terlepas peluang untuk memaparkan ia adalah sebuah negara Islam yang sederhana di mata dunia.
"Malaysia memilih untuk terjebak ke dalam kancah konflik agama meskipun terdapat peluang untuk menunjukkan kepada dunia bagaimana umat Islam dan Kristian boleh hidup dengan harmoni dalam negara majoriti umat Islam," katanya dalam satu kiriman email kepada The Malaysian Insider.
Beliau menggambarkan keadaan ini sebagai memalukan dan mengecewakan kerana konflik di Timur Tengah di antara umat Islam dan Kristian semakin buruk.
"Ini mungkin tragedi terbesar dalam keputusan mahkamah," katanya  merujuk kepada keputusan Mahkamah Rayuan baru-baru ini yang menghalang akhbar mingguan Katolik, Herald menggunakan kalimah Allah.
Penulis buku terlaris, No God But God: The Origins, Evolution, and Future of Islam itu sebelum ini pernah mengkritik keputusan mahkamah dengan menyifatkan kalimah Allah berasal daripada istilah Arab merujuk kepada Tuhan, sebarang Tuhan.
"Allah berasal dari perkataan al-Ilah. Itu asal perkataannya," katanya dalam satu wawancara bersama Radio BFM pada Isnin.
“Al-Ilah bermaksud Tuhan. Allah bukan nama Tuhan. Sesiapa yang fikir Allah adalah nama Tuhan bukan sahaja silap tetapi bertentangan dengan Al-Quran itu sendiri. Ia tidak benar jika mengatakan Allah mempunyai nama,” katanya.
Isu kalimah Allah mencetuskan perdebatan antarabangsa di antara sarjana Islam dan ulama dengan ramai yang berasa hairan dengan keputusan mahkamah kerana kalimah itu digunakan oleh penganut Kristian dan Yahudi merujuk kepada Tuhan sejak sebelum kedatangan Islam.
“Hanya satu penyelesaian untuk isu ini. Batalkan keputusan itu,” katanya senada dengan bekas Peguam Negara, Tan Sri Abu Talib Othman yang turut menggesa Menteri Dalam Negeri menarik balik arahan kementerian pada 1986 melarang kalimah itu digunakan oleh penerbitan bukan Islam.
Aslan mengulangi pendiriannya bahawa keputusan mahkamah itu tidak lebih daripada pendirian politik yang mengakibatkan keputusan itu lebih memalukan.
“Saya faham dengan amalan politik mahkamah (di Malaysia), bukan satu badan bebas dan mengikut telunjuk parti pemerintah.
“Keputusan mahkamah yang berpura-pura untuk melindungi rakyat Malaysia sebenarnya lebih terdorong kepada pengaruh politik,” katanya menerusi kiriman email tersebut.
Aslan dilahirkan sebagai Islam pernah memeluk agama Kristian yang kemudiannya kembali kepada Islam beberapa tahun kemudian.
Beliau mendapat kritikan masyarakat dengan ada pihak yang mempersoalkan latar belakang dan kredibilitinya untuk berbicara tentang kalimah Allah.
“Itu yang menjadikan saya lebih berhak untuk memberikan komen berhubung pengunaan kalimah Allah oleh umat Islam dan Kristian.
“Dalam kes tertentu, kepakaran saya tidak dinilai daripada latar belakang agama.
“Ia perlu dinilai daripada latar belakang akademik saya sebagai sarjana agama dan pakar dalam Islam,” katanya.
Beliau memiliki ijazah agama, sarjana dalam pengajian teologi dari Harvard dan Seni Halus.
Aslan turut menerima ijazah doktor falsafah dalam sosiologi dengan memfokuskan sejarah agama.
Beliau juga adalah profesor pelawat di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Iowa.
Aslan mendapat perhatian apabila beliau mengecam pihak yang mendakwa akidah umat Islam akan tergugat sekiranya penganut Kristian menggunakan kalimah Allah.
"Ini menunjukkan umat Islam di Malaysia perlu dilindungi oleh mahkamah kerana tidak boleh berfikir dan membuat keputusan sendiri. Kami sedang mentertawakan anda.
"Keputusan tersebut bukan sahaja menghalang penganut Kristian menggunakan kalimah itu, tetpai kalimah itu juga dilihat sebagai ancaman kepada Islam. Rakyat Malaysia (umat Islam) bodoh sekiranya mendengar penganut Kristian menggunakan kalimah Allah, mereka akan memeluk agama Kristian," kata penulis buku terbaru berjudul Zealot, biografi Nabi Isa.
Aslan berkata, beliau menerima sejumlah email daripada rakyat Malaysia yang bersetuju dengan pandangannya.
"Saya telah menjangkakannya. Malaysia merupakan negara moden, membangun, pluralistik dan demokrasi. Orangnya juga baik, berkesedaran tinggi dan maju.
"Malaysia tidak perlu diberitahu bagaimanapun keputusan itu memberi kesan kepada Malaysia di luar negara. Mereka mengetahuinya," katanya. 

Tiada ulasan: