SPECIAL ADS

14 Oktober 2013

RM6.5 bilion duit rakyat lebur


14 Okt : Kerajaan BN dianggar telah membazirkan sebanyak RM6.5 bilion dana awam merujuk kepada kajian terperinci Laporan ketua Audit Negara 2012 yang didedahkan baru-baru ini.

Menurut Ahli Parlimen DAP Serdang Dr Ong Kian Ming, angka menakutkan ini adalah jumlah ketirisan dan penyelewengan yang berlaku dalam pelbagai bentuk antaranya pembelian barangan yang mahal, pemborosan, kegagalan pengutipan cukai, kelewatan projek, projek terbengkalai dan sebagainya.

“Saya sudah buat kajian berdasarkan pembaziran untuk setiap 64 kajian terperinci yang ada dalam Laporan Audit negara. Ianya merupakan angka yang menakutkan, Sebanyak RM6.5 bilion ringgit terbazir,” kata beliau dalam forum Laporan Audit Negara: Kepincangan Urustadbir, Ketirisan dan Rasuah anjuran Anwar ibrahim Club (AIC) di Dewan Sivik MBPJ, semalam.

Kian Ming berkata, sebanyak RM5.7 bilion pembaziran berlaku dalam jabatan, badan-badan berkanun dan kementerian manakala RM0.8 bilion pula terbazir dalam masalah melibatkan pembinaan dan pengurusan universiti.

“Jumlah RM6.5 bilion ini kalau dapat jimat 20 peratus sahaja pun boleh dapat dua kali ganda penjimatan yang kerajaan kata akan dinikmati apabila menaikkan harga minyak RM0.20. ini satu jumlah yang besar,” jelasnya.

Menurut beliau, Laporan Audit negara 2012 empat jilid dengan ketebalan 2000 mukasurat ini hanya memberi gambaran kecil terhadap ketirisan yang berlaku.

“ Jika audit dibuat ke atas semua bahagian, saya rasa kita akan mendapat angka yang jauh lebih menakutkan.

“Laporan terperinci ini hanya sebahagian dari ‘tip of the iceberg’ kerana banyak lagi ketirisan yang belum ditemui dan tersembunyi,” katanya.

Turut menjadi ahli panel dalam forum ini ialah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakar Ekonomi Institut Rakyat Azrul Azwar Ahmad Tajudin.- Roketkini.com

Tiada ulasan: