SPECIAL ADS

8 Oktober 2013

1Malaysia mati, gagal bertindak kepada Zahid, Ali

08 Okt : Kegagalan untuk bertindak terhadap Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam atas kenyataan berbaur perkauman terhadap orang bukan Melayu bukan sahaja menjadi bukti bahawa konsep 1Malaysia yang dibawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib sudah mati.

Malah, kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membuktikan bahawa Umno tidak akan meminta maaf di atas sifatnya yang korup serta menyebarkan penipuan bagi memburukkan pihak lawan.

Menurutnya, pada tahap di mana pemimpin Umno kelihatan mengabaikan impian negara Malaysia dan menyebarkan kebencian kaum, Umno pada masa akan datang tidak akan ada bezanya dengan tentera Nazi yang memperjuangkan keturunan dan ketuanan perkauman.

Justeru, katanya DAP tidak terkejut dengan sikap kebencian kaum yang diperlihatkan oleh pemimpin Umno yang ternyata korup seperti bekas Ketua Menteri Melaka, Mohd Ali yang sebelum ini tidak dibenarkan bertanding dalam pemilihan Umno kerana terlibat dalam rasuah politik.

Beliau berkata, Ali terus menyalahkan pengundi Cina di atas kekalahannya yang mengejutkan di kerusi Parlimen Bukit Katil dengan marjin yang begitu besar dalam PRU ke-13, walaupun pengundi Melayu di sana adalah majoriti seramai 53%.

“Kalau pun semua pengundi Cina tidak mengundi Ali Rustam, beliau akan tetap menang seandainya beliau tidak kehilangan sejumlah besar undi orang Melayu,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Bagan dalam satu kenyataan.

Namun, katanya Ali Rustam dengan mudah menyalahkan masyarakat Cina bagi menyembunyikan hakikat sebenar kekalahannya kepada Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar adalah kerana aktiviti rasuahnya dan salahguna kuasa untuk membuli penduduk Melaka sewaktu beliau menjadi Ketua Menteri.

Bagi Ahmad Zahid pula, katanya tidak ada sebarang keperluan bagi beliau untuk membuat kenyataan berbaur perkauman dan kebencian terhadap masyarakat bukan Melayu apabila beliau sudah pun terkedepan dalam senarai calon Naib Presiden Umno dalam pemilihan akan datang.

Beliau memperpersoalkan beginikah perangai bakal Timbalan Perdana Menteri dan calon Perdana Menteri; membuat provokasi yang begitu mengejutkan, cuai, tidak bertanggungjawab dan tidak boleh diterima langsung:-

•  menyifatkan pertubuhan gelap Tiga Line sebagai kawan dan menggalakkan mereka melakukan ‘apa yang perlu dilakukan’ berbanding mengambil tindakan terhadap mereka.


•  mengancam wartawan yang hadir bahawa beliau akan menutup operasi akhbar mereka jika kata-katanya dilaporkan.

•  mengabaikan hakikat bahawa orang bukan Melayu juga turut menjadi mangsa jenayah. Daripada 14,511 anggota kongsi gelap, 6,171 darinya Melayu, 1,701 Cina, 3,685 India sementara 2,954 dari keturunan lain; namun begitu pun orang Melayu selalu menjadi mangsa. Pengedar dadah terbesar adalah orang Cina, yang kecil sedikit India dan penggunanya orang Melayu. Dalam judi internet, bosnya Cina, operatornya India dan pelanggannya Melayu… “Oleh itu mangsanya adalah orang Melayu”

•  menafikan proses undang-undang dengan menyuruh supaya menembak penjenayah terlebih dahulu jika polis ada bukti.

Menurut Lim, setiap warga Malaysia tanpa mengira kaum dan agama adalah mangsa jenayah.

Katanya lagi, dengan menyebut bahawa hanya orang Melayu yang menjadi mangsa, adakah orang bukan Melayu yang menjadi mangsa sekadar tidak kelihatan atau patut hilang sahaja tanpa dilindungi daripada jenayah terhadap mereka.

“Susah untuk saya percaya bahawa Menteri Dalam Negeri yang diamanahkan untuk mendaulatkan undang-undang boleh dengan begitu bersahaja membuat kenyataan yang begitu menghasut, menggalakkan kehidupan tanpa hormat kepada undang-undang dan menggalakkan gangguan awam,” ujarnya.

Katanya, kegagalan daripada pihak Perdana Menteri untuk bertindak menyangkal kenyataan mereka dan menghukum tindakan perkauman dan kebencian mereka hanya akan memecahbelahkan Malaysia menjadi dua negara dengan double standard - satu negara dengan standard untuk orang Umno, dan satu lagi untuk orang bukan Umno yang tidak berhak mendapat perlindungan undang-undang yang saksama mahupun hak yang dijamin perlembagaan sebagai warganegara.

“DAP menyeru semua rakyat Malaysia untuk menyatakan pendirian terhadap Umno dan menolak usaha memecahbelah, diskriminasi dan penghancuran maruah dengan menunjukkan kepada Umno bahawa kita semua ayah, emak, abang dan adik adalah warga Malaysia,” ujarnya.

Tiada ulasan: