07 Feb : RM400 juta duit rakyat (bukan duit Umno) dibayar oleh kerajaan sebagai pampasan kepada syarikat konsesi untuk menghalang kenaikan tol untuk tahun ini sahaja.
Apakah syarikat konsesi ini 100% milikan swasta?
Tidak.
Sebahagian besarnya adalah syarikat milik kerajaan.
Jika kadar tol dinaikkan, rakyat juga yang akan membayar RM400 juta ini kepada syarikat konsesi, tapi terus dari poket rakyat sendiri.
Jika RM400 juta dibayar terus dari poket rakyat sendiri, kerajaan mempunyai lebihan RM400 juta duit rakyat untuk digunakan (atau dibazirkan, renunglah sendiri).
Oleh itu, yang membayar kepada syarikat konsesi ialah rakyat juga, cuma sama ada dari poket sendiri untuk kadar tol yang lebih tinggi atau melalui kerajaan yang mendapat hak menjaga duit rakyat melalui kemenangan PRU.
Bagaimana pula dengan tahun depan? Berapa pampasan yang perlu dibayar untuk mengelak kadar tol dinaikkan? Atau berapa kadar kenaikan tol yang bakal dicadangkan? Berapa lama situasi menyedihkan ini perlu berterusan?
Persoalannya ialah mengapa perlu dinaikkan kadar tol atau membayar pampasan kepada syarikat konsesi?
Apakah syarikat konsesi sedang mengalami kerugian kerana jumlah kenderaan yang menggunakan lebuhraya semakin menurun?
Apakah syarikat konsesi sedang mengalami kerugian kerana rakyat kini ada pilihan lain untuk tidak menggunakan lebuhraya?
Apakah tanpa menaikkan kadar tol atau membayar pampasan, syarikat konsesi akan terus bankrap tahun ini?
Tidak.
Semua ini berlaku kerana perjanjian berat sebelah kerajaan bersama syarikat konsesi yang menjamin keuntungan melampau berdekad lamanya untuk syarikat konsesi.
Yang kerajaan tidak menjawab selama ini ialah mengapa kerajaan SANGGUP menandatangani satu perjanjian sedemikian yang hanya merugikan rakyat?
Rakyat perlu bertanya pada kerajaan, apakah wajar RM400 juta itu dibayar? Mengapa kerajaan tidak berani membatalkan perjanjian dengan syarikat konsesi?
Syarikat konsesi yang ingin menaikkan kadar tol dan menerima pampasan mesti menunjukkan:
- Syarikat sedang mengalami kerugian, atau keuntungan menurun untuk tiga tahun berturut-turut.
- Jumlah pelanggan (yakni kenderaan yang menggunakan lebuhraya) mengurang untuk tiga tahun berturut-turut.
- Peningkatan kos penyelenggaraan lebuhraya yang menjejaskan keuntungan untuk tiga tahun berturut-turut.
- Syarikat konsesi kelewatan 5 tahun untuk mendapatkan kembali pelaburan untuk membina lebuhraya seperti yang dipersetujui.
Sekiranya mengalami empat symptom ini, maka wajarlah kerajaan membenarkan tindakan untuk menaikkan kadar tol atau membayar pampasan.
Tindakan menaikkan kadar tol atau membayar pampasan tidak boleh berdasarkan kesilapan kerajaan menandatangani perjanjian semata-mata.
Kalau kerajaan berani melanggar perjanjian untuk tidak membayar royalti kepada kerajaan Kelantan, mengapa tidak pula ia berani membuat perjanjian baru dengan syarikat konsesi?
Daripada membayar pampasan, mengapa duit tersebut tidak digunakan untuk membeli keseluruhan syarikat konsesi untuk menjadi milik kerajaan 100% dan akhirnya kerajaan dapat membatalkan perjanjian tol berat sebelah itu tanpa halangan?
Mengapa kerajaan tidak berfikir ke arah itu? Siapa yang ingin dikayakan di dalam syarikat konsesi tersebut? Apakah alasan untuk syarikat konsesi mendapat keuntungan melampau?
Tepuk dada tanya sendiri.
Sehingga ada kerajaan yang baru, terimalah hakikat bahawa di bawah Umno BN, sama ada rakyat membayar syarikat konsesi daripada duit poket sendiri ataupun melalui kerajaan yang diamanahkan menjaga duit rakyat, rakyat tetap orang yang membayar tol pada kadar yang lebih tinggi.
Yang lain cumalah mainan kata-kata.
Hanya untuk renungan.
Senyum.
Apakah syarikat konsesi ini 100% milikan swasta?
Tidak.
Sebahagian besarnya adalah syarikat milik kerajaan.
Jika kadar tol dinaikkan, rakyat juga yang akan membayar RM400 juta ini kepada syarikat konsesi, tapi terus dari poket rakyat sendiri.
Jika RM400 juta dibayar terus dari poket rakyat sendiri, kerajaan mempunyai lebihan RM400 juta duit rakyat untuk digunakan (atau dibazirkan, renunglah sendiri).
Oleh itu, yang membayar kepada syarikat konsesi ialah rakyat juga, cuma sama ada dari poket sendiri untuk kadar tol yang lebih tinggi atau melalui kerajaan yang mendapat hak menjaga duit rakyat melalui kemenangan PRU.
Bagaimana pula dengan tahun depan? Berapa pampasan yang perlu dibayar untuk mengelak kadar tol dinaikkan? Atau berapa kadar kenaikan tol yang bakal dicadangkan? Berapa lama situasi menyedihkan ini perlu berterusan?
Persoalannya ialah mengapa perlu dinaikkan kadar tol atau membayar pampasan kepada syarikat konsesi?
Apakah syarikat konsesi sedang mengalami kerugian kerana jumlah kenderaan yang menggunakan lebuhraya semakin menurun?
Apakah syarikat konsesi sedang mengalami kerugian kerana rakyat kini ada pilihan lain untuk tidak menggunakan lebuhraya?
Apakah tanpa menaikkan kadar tol atau membayar pampasan, syarikat konsesi akan terus bankrap tahun ini?
Tidak.
Semua ini berlaku kerana perjanjian berat sebelah kerajaan bersama syarikat konsesi yang menjamin keuntungan melampau berdekad lamanya untuk syarikat konsesi.
Yang kerajaan tidak menjawab selama ini ialah mengapa kerajaan SANGGUP menandatangani satu perjanjian sedemikian yang hanya merugikan rakyat?
Rakyat perlu bertanya pada kerajaan, apakah wajar RM400 juta itu dibayar? Mengapa kerajaan tidak berani membatalkan perjanjian dengan syarikat konsesi?
Syarikat konsesi yang ingin menaikkan kadar tol dan menerima pampasan mesti menunjukkan:
- Syarikat sedang mengalami kerugian, atau keuntungan menurun untuk tiga tahun berturut-turut.
- Jumlah pelanggan (yakni kenderaan yang menggunakan lebuhraya) mengurang untuk tiga tahun berturut-turut.
- Peningkatan kos penyelenggaraan lebuhraya yang menjejaskan keuntungan untuk tiga tahun berturut-turut.
- Syarikat konsesi kelewatan 5 tahun untuk mendapatkan kembali pelaburan untuk membina lebuhraya seperti yang dipersetujui.
Sekiranya mengalami empat symptom ini, maka wajarlah kerajaan membenarkan tindakan untuk menaikkan kadar tol atau membayar pampasan.
Tindakan menaikkan kadar tol atau membayar pampasan tidak boleh berdasarkan kesilapan kerajaan menandatangani perjanjian semata-mata.
Kalau kerajaan berani melanggar perjanjian untuk tidak membayar royalti kepada kerajaan Kelantan, mengapa tidak pula ia berani membuat perjanjian baru dengan syarikat konsesi?
Daripada membayar pampasan, mengapa duit tersebut tidak digunakan untuk membeli keseluruhan syarikat konsesi untuk menjadi milik kerajaan 100% dan akhirnya kerajaan dapat membatalkan perjanjian tol berat sebelah itu tanpa halangan?
Mengapa kerajaan tidak berfikir ke arah itu? Siapa yang ingin dikayakan di dalam syarikat konsesi tersebut? Apakah alasan untuk syarikat konsesi mendapat keuntungan melampau?
Tepuk dada tanya sendiri.
Sehingga ada kerajaan yang baru, terimalah hakikat bahawa di bawah Umno BN, sama ada rakyat membayar syarikat konsesi daripada duit poket sendiri ataupun melalui kerajaan yang diamanahkan menjaga duit rakyat, rakyat tetap orang yang membayar tol pada kadar yang lebih tinggi.
Yang lain cumalah mainan kata-kata.
Hanya untuk renungan.
Senyum.
TUAN IBRAHIM TUAN MAN
Naib Presiden PAS
Tiada ulasan:
Catat Ulasan