SPECIAL ADS

15 Februari 2014

MB Selangor kecam perbuatan hina institusi diraja

sul
15 Feb : Rakyat diseru menjunjung tinggi institusi diraja yang diamal di negara ini sejak sekian lama, sama seperti amalan kesetiaan kepada rukun negara dan perlembagaan persekutuan.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata institusi diraja di negara ini juga perlu terus dipelihara untuk kelangsungan keunikan tradisi adat istiadat Melayu supaya tidak tenggelam dek arus zaman.
“Ada yang kata tidak perlu semua ini tetapi cuba lihat keutuhan keluarga diraja Britain yang diterajui Permaisuri Elizabeth sejak 60 tahun lalu.
“Baru-baru ini, sewaktu majlis ulang tahunnya, masyarakat seluruh dunia hadir untuk melihat tradisi rakyat Britain, ini yang perlu kita buat juga,” katanya.
Beliau berkata demikian sejurus selesai Majlis Perasmian Kempen Sihat Selangor di Dataran Cergas di sini pagi tadi.
Abdul Khalid mengutuk keras tindakan mana-mana individu yang membuat kritikan atau kenyataan terbuka menghina institusi diraja terutama di Selangor.
“Rakyat yang melakukan perkara ini mesti diambil tindakan undang-undang. Perkara seperti ini tidak akan dibenarkan terus berlaku di Selangor,” katanya lagi.
Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas penahanan seorang wanita ang didakwa membuat kenyataan terbuka menghina DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafudin Idris Shah.
Melalui Facebook, wanita berusia 27 tahun itu didakwa menggunakan perkataan yang tidak wajar hingga mendorong Sultan Sharafuddin menitahkan satu laporan polis dibuat.

Tiada ulasan: