SPECIAL ADS

18 Julai 2014

Peneroka terlibat saman Felda dinafi dividen, duit raya

KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mempersoal tindakan Felda yang didakwa menafikan pembayaran dividen Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) dan duit raya kepada peneroka-peneroka yang terlibat kes saman ke atas agensi itu.

Presidennya Mazlan Aliman berkata, tindakan Felda menafikan pemberian dividen dan duit raya itu adalah zalim dan satu diskriminasi.

Menurut beliau, proses mahkamah adalah perkara lumrah yang dibenarkan kepada mana-mana warganegara Malaysia sesuai dengan kekebasan bersuara dalam Perlembagaan Persekutuan. 

"Ia adalah hak peneroka apabila ketidakadilan berlaku. Ia salah satu ikhtiar apabila perbincangan dengan pengurusan felda menemui jalan buntu. 

"Sewajarnya Felda berlapang dada dan menggunakan saluran mahkamah untuk berdepan dengan peneroka. 

"Jika Felda betul dalam tindakan mereka, tiada apa yang harus mereka takuti tatkala berhadapan dengan peneroka di muka pengadilan," kata beliau kepada Harakahdaily.

Felda sebelum ini mengumumkan 'durian runtuh' kepada peneroka Felda sempena Aidilfitri menerusi pembayaran dividen saham individu dan dividen tabung amanah daripada Felda Global Ventures (FGV).

Peneroka Felda juga akan menerima sumbangan duit raya dan agihan pendapatan daripada Koperasi Permodalan Felda (KPF).

Mengulas lanjut, Mazlan berkata sepatutnya 112,635 orang peneroka kesemuanya mendapat dividen dan saguhati tersebut.

"Saya menggesa mana-mana peneroka yang dinafikan dari memperolehi dividen FGV dan duit raya yang jumlahnya hampir RM1,000 setiap seorang, agar membuat laporan polis di mana-mana balai polis berhampiran. 

"Juga laporan kepada SPRM, kerana ia merupakan salah guna kuasa dari pihak Felda," - HARAKAHDAILY 

Tiada ulasan: