SPECIAL ADS

29 September 2013

Mufti gesa ‘memelayukan’ suku kaum Sabah

29 Sep : Pengguna Facebook membantah kenyataan Mufti negeri Sabah yang menggesa kerajaan untuk melakukan penyatuan Islam, suku kaum seperti Kadazan, Murut dan Dusun perlu “diMelayukan” sebagai satu rumpun Melayu.
Sehingga kini, lebih 50 pengguna Facebook telah mencatat reaksi negatif kepada laporan Sinar Harian yang memetik kenyataan Bungsu@Aziz Jaafar yang ingin menyatukan umat Islam di Sabah dengan cara memelayukan bangsa asal.
Beliau memetik bahawa jika Semenanjung Malaysia, orang Melayu terdiri daripada pelbagai suku seperti Jawa, Bugis dan lain-lain semuanya Melayu.
Walaubagaimanapun, pengguna Facebook terutama sekali orang asal Sabah tidak yakin dengan hujahnya.
“Persoalannya sekarang bukan pasal agama Islam tak semestinya Melayu di Malaysia atau Nusantara tetapi sekarag siapa orang Melayudan siapa bukan Melayu. Saya tidak faham definisi Melayu itu sebenarnya. Arab, Pakistan dan orang asli dianggap Melayu?” tanya Ammun Ra.
Pengguna Facebook yang lain pula, J Marsh Agnes, berkata: “Apa pula Kadazan Dusun Murut mahu mengaku Murut?”
Beberapa sindiran digunakan untuk menuduhnya melenyapkan bangsa asal Sabah.
“Bukankah ketuanan Melayu ini hanya di Malaya? Kenapa sampai hendak dibawa ke Sabah?” kata Harrry Nelson J. Seliang.
Raqafluz berkata: “Kadazan tetap Kadazan. Dusun tetap Dusun. Bisaya tetap Bisaya. Melanau tetap Melanau. Dayak tetap Iban dan sebagainya… sampai kiamat.”
Aziz dalam satu kenyataan menegaskan perpaduan nasional mudah tercapai memandangkan majoriti rakyat Sabah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi dan ia memberi kelebihan kepada pemgembangan syiar Islam di negeri itu.
Katanya, sudah sampai masanya umat Islam bersatu tanpa mengira fahaman politik dalam memastikan ketuanan Melayu dan kesucian Islam terpelihara.

Tiada ulasan: