SPECIAL ADS

17 September 2013

Chin Peng – Aziz Bari minta kerajaan hentikan sandiwara!!

Chin-Peng
17 Sep : Sandiwara manipulasi emosi sedih veteran tentera dan polis melalui watak Chin Peng yang perlu dihentikan kerajaan Malaysia. Pakar perlembagaan Aziz Bari berkata kerajaan Malaysia sepatutnya memenuhi janji dan tidak menangguk di air keruh isu kematian Chin Peng.
“Berhentilah dari memanipulasi emosi veteran tentera dan polis. Terima kenyataan atau diam sahajalah,” kata Aziz Bari.
Manipulasi emosi kerana Zahid Hamidi berkeras mayat Chin Peng tidak disemadikan di Malaysia. Manipulasi emosi kerana Ketua Polis Negara berkata  semua sempadan sedang dikawal ketat bagi memastikan mayat atau abu mayat Chin Peng tidak diseludup ke ke dalam negara. Seludup senjata untuk tembak orang tak pula bersungguh begitu!!
Kerajaan juga hilang wibawa sekiranya mereka mungkir janji dengan PKM. Janji yang dimerterai melalui Rundingan Damai Haadyai 1989.
Jadi apa maksud Aziz Bari kerajaan mungkir janji. Antara kandungan utama perjanjian tersebut.
  •  PKM berjanji untuk menamatkan perjuangan bersenjata mereka.
  •  Parti Komunis Malaya dibubarkan.
  •  Senjata api hendaklah diserahkan kepada pihak berkuasa Malaysia atau Thailand atau dimusnahkan di hadapan pihak keselamatan.
  •  Chin Peng selaku wakil ahi PKM berikrar taat setia kepada Yang diPertuan Agung Malaysia.
  •  Ahli PKM akan mematuhi undang-undang negara Malaysia.
  •  Artikel 3 perjanjian menetapkan bahawa Kerajaan Malaysia akan membenarkan bekas anggota Parti Komunis Malaya yang dilucutkan senjata untuk menetap di Malaysia sekiranya mereka mahu.
  •  Artikel 3.1 menetapkan bekas anggota Parti Komunis Malaya yang memang berasal dari Malaysia akan dibenarkan menetap di Malaysia mengikut undang-undang Malaysia.
  •  Artikel 4 perjanjian menetapkan bahawa kerajaan Malaysia akan membantu bekas bekas anggota Parti Komunis Malaya untuk memulakan hidup baru di Malaysia.
Nampaknya awal-awal lagi kerajaan mungkir dengan perjanjian tersebut. Seberapa banyak kerajaan mungkir janji kerana permohonan Chin Peng untuk kembali ditolak. Mati pun masih ditolak, bukan hanya mayat, abu mayat pun ditolak. Yuen Yuet Leng juga beri ruang maafkan Chin Peng. Rujuk laporan Yuen Yuet Leng di sini.
Chin Peng juga telah berikrar taat setia kepada Yang diPertuan Agung Malaysia. Namun tak dapat mengotakan ikrarnya menunjukkan taat setia kerana tak dibenarkan berada di Malaysia.

Tiada ulasan: