SPECIAL ADS

17 April 2013

Kajian UM : Sokongan Pengundi Di Selangor Terbaik


DSC_7191
SHAH ALAM, 17 APRIL: Pengundi di Selangor sedar meskipun hanya lima tahun menerajui pentadbiran Kerajaan Negeri, Pakatan Rakyat (PR) membuktikan mampu mentadbir dengan lebih baik berbanding 50 tahun oleh Umno.
Kajian yang dijalankan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) mendapati sokongan pengundi Selangor terhadap PR menunjukkan peningkatan yang konsisten.
redhuanMenurut Pengarah UMCEDEL, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman, ini merupakan satu pencapaian yang baik dalam jangkamasa yang singkat untuk Kerajaan PR Selangor.
“Mereka memperolehi rating yang rendah kerana pada waktu itu banyak tuntutan mereka belum tercapai, tetapi kita dapati ada naik dan turun tetapi akhirnya sokongan dia mula ‘steady’ naik.
“Kenapa jadi begitu, sebab hingga tahun keempat, pilihan raya semakin hampir dan pengundi sebenarnya membandingkan empat tahun PR dengan lebih 50 tahun BN.
“Ketika itu baru mereka menyedari bahawa apa yang dilakukan dengan PR ini jauh lebih baik atau pun pencapaian yang baik dalam tempoh yang singkat,” kata Dr Mohammad Redzuan yang juga Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya itu.
Menurut beliau lagi, kesedaran pengundi terhadap kejayaan Kerajaan PR Selangor ini turut disumbang oleh keadaan masyarakat negeri ini yang lebih ramai celik maklumat sekaligus memudahkan Kerajaan Negeri menyampaikan maklumat dengan lebih tepat.
Selain itu, sokongan tiga kaum utama pengundi di Negeri Selangor juga didapati lebih memihak kepada PR berbanding BN.
“Pengundi Cina konsisten, tiada masalah. Pengundi India ini lebih kepada PR jika dibandingkan kepada BN kecuali di Ijok, Hulu Selangor, itu di kawasan estet memang banyak yang kembali kepada BN.
“Tetapi (India) golongan kelas menengah atau golongan yang berada di Lembah Klang dan kawasan berhampiran (bandar) di Selangor, nyata mereka sebenarnya bersama PR.
“Melayu juga sebenarnya disebabkan maklumat tadi, mereka tidaklah terlalu terikut-ikut dengan pendekatan media yang menyebabkan undi Melayu sebenarnya masih bertahan dari segi sokongan kepada PR,” ujar beliau kepada TV Selangor.
Menurut kajian yang dijalankan UMCEDEL, pengundi yang menjangkakan PR Selangor sekali lagi berjaya menubuhkan Kerajaan Negeri selepas Pilihan Raya Umum Ke- 13 meningkat dari 38 peratus pada kajian 31 Mac hingga 15 April 2012 kepada 50 peratus dalam kajian 1 hingga 16 September.
Dalam kajian sama, pengundi yang menjangkakan kemenangan di pihak BN Selangor pula menyusut dari 28 peratus kepada 16 peratus, satu penyusutan yang besar.
Sementara itu, kedua-dua kajian tersebut juga menunjukkan pengundi yang menjawab tidak pasti tidak berubah dengan sebanyak 34 peratus.
Kajian rambang tersebut melibatkan seramai 1,536 responden yang melibatkan ketiga-tiga kaum utama di negeri itu.

Tiada ulasan: