SPECIAL ADS

22 April 2013

"Kerajaan Sementara" yang tidak sementara


22 Apr : Perkara 43(2) Perlembagaan Persekutuan secara tersirat membenarkan seseorang Menteri memegang jawatan sehinggalah bermulanya penggal baru Parlimen. Peruntukan tersebut membenarkan pelantikan seseorang Menteri dibuat ketika Parlimen terbubar.

Oleh kerana Malaysia mengamalkan demokrasi berparlimen, maka berdasarkan konvensyen perlembagaan Kabinet atau Jemaah Menteri (tidak termasuk Timbalan Menteri kerana mereka bukan anggota Kabinet) akan terus wujud sebagai Kerajaan 'caretaker' atau lebih mudah dirujuk sebagai "kerajaan sementara". Di Malaysia, timbalan menteri terus memegang jawatan walaupun bukan anggota Kabinet.  Ia adalah pelanggaran semangat "kerajaan sementara".

Kita terima kenyataan bahawa tidak ada salahnya sekiranya seseorang Menteri itu merasmikan apa-apa majlis termasuk yang bukan di bawah tanggungjawabnya mengikut Perintah Menteri-Menteri Kerajaan Persekutuan 2000 semasa Parlimen terbubar.

Tetapi, perlu diingatkan bahawa jika seseorang Menteri itu merasmikan majlis yang bukan di bawah tanggungjawabnya, Menteri tersebut tidak boleh dianggap sebagai menjalankan tugasnya sebagaimana diperuntukkan di bawah Perintah Menteri-Menteri Kerajaan Persekutuan 2000. Perkara ini banyak berlaku.

Sejak Parlimen dibubarkan, Kerajaan Persekutuan (Barisan Nasional) bertindak selaku "kerajaan sementara",  bukan kerajaan BN. Perkara ini yang ramai tidak sedar dan tidak tahu. Apabila Parlimen terbubar, maka Dewan Rakyat mengalami kekosongan kerusi, iaitu tiada wakil rakyat yang mewakili parti-parti politik. Hanya Jemaah Menteri atau Kabinet yang dibenarkan menerajui perjalanan seharian kerajaan atas sifat "sementara" sehingga terbentuk sebuah kerajaan baru.

Oleh itu, tidak wujud "pembangkang" kerana tidak wujud "kerajaan yang dipilih rakyat". Kerajaan sebenar hanya akan wujud selepas pilihan raya atas perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Apa yang berlaku, setiap hari kita mendengar ungkapan "pembangkang" dalam laporan media khususnya semua media elektronik apabila merujuk kepada parti-parti politik yang bukan dari kelompok Barisan Nasional. Ini yang tidak betul dan tidak kena sama sekali. BN bukan lagi kerajaan tetapi antara parti politik yang sedang menagih sokongan rakyat untuk membentuk kerajaan. 

Sekali lagi diulangi bahawa yang ada sekarang hanyalah "kerajaan sementara" bukan kerajaan BN ataupun kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah, Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang.

Keadaan mungkin berubah, sama ada di peringkat Persekutuan atau Negeri-Negeri,  selepas 5 Mei, 2013.

Oleh Syed Imran
 

Tiada ulasan: