SPECIAL ADS

22 April 2013

Najib Minta Nyawa PM Dikekalkan


22 Apr : Diantara sekian banyak poster yang memaparkan gambar Najib yang kini mula dipasang bertebaran di seluruh negara, poster yang agak pelik  ialah memaparkan gambar beliau beserta tulisan besar diatasnya Undi Perdana Menteri! dengan gambar undi dacing pula di bahagian bawahnya.

Di sekitar jalan strategik di Kuala Lunpur dan Selangor, poster Najib bertulis Undi Perdana Menteri! ini yang kelihatan paling menonjol berbanding gambar-gambar Najib lainnya. Ia juga dipasang agak banyak berbanding posternya yang lain, selain  bendera-bendera dacing  turut kelihatan  banyak di pasang di kiri kanan jalan-jalan  utama.

Sebagai Pengerusi BN, sebenarnya adalah biasa gambar-gambar Najib dipasang di seluruh negara sebagai membuktikan pengiktirafan BN terhadap beliau sebagai pemimpin utamanya. Di zaman Mahathir dan Pak Lah juga, gamnbar-gambar mereka turut dipasang di seluruh negara beserta poster-poster lainnya.

Selain itu, gambar-gambar itu juga bertujuan untuk menaikkan semangat ahli dan penyokong BN semasa tempoh kempen ini.  Tetapi meletakkan tulisan Undi Perdana Menteri! beserta gambar Pengerusi BN untuk dijadikan poster merupakan perbuatan yang tidak pernah dibuat oleh mana-mana Pengerusi BN sebelum ini.

Selalunya poster dalam pilihanraya hanya ditulis perkataan yang menunjukkan arah perjuangan dan bentuk negara yang ingin dibawa serta tidak melibatkan kepentingan jawatan atau peribadi. Slogan dalam poster biasanya lebih untuk masa depan negara seperti "Untuk Malaysia Yang Lebih Baik", "Harapan Rakyat" dan yang senada dengannya. Di zaman Pak Lah misalnya, posternya hanya ditulis perkataan "Cemerlang, Gemilang, Terbilang" dan lain-lain slogan yang menjadi intipati perjuangannya ketika itu.

Di zaman Mahathir juga, walaupun beliau terlihat ghairah terhadap kuasa tetapi beliau tidak tergamak menulis posternya dengan tulisan Undi Perdana Menteri!. Mahathir pun tahu menyimpan niat sebenar dalam hatinya.

Tindakan Najib berbuat demikian tidak lain membuktikan kerakusan dan keghairahannnya terhadap jawatan Perdana Menteri itu sendiri. Memanglah semua orang tahu jika BN menang, beliaulah yang akan dilantik sebagai Perdana Menteri tetapi pemimpin lain tidak pernah menunjukkkan keghairahan itu secara melampau dan terbuka.

Sementara beliau kerap menuduh Anwar Ibrahim sebagai gila kuasa dan semata-mata ingin menjadi Perdana Menteri, Najib akhirnya telah mendedahkan hakikat perjuangan dirinya yang sebenar. Mengejar dan mengekalkan jawatan Perdana Menteri adalah matlamat utama beliau yang sebenarnya.

Dalam masa yang sama, tergamaknya Najib membuat poster sedemikian rupa dan memasangnya di seluruh negara juga membuktikan beliau amat takut kehilangan jawatan itu. Beliau bukan saja takut kehilangan jawatan itu kepada Anwar jika Pakatan Rakyat mampu menguasai lebih daripada 112 kerusi Parlimen tetapi Najib juga terlihat takut kepada pesaingnya dalam UMNO sendiri.

Dalam pilihanraya yang paling getir ini, di ketika beliau sedang bertungkus-lumus memastikan kemenangan BN, suara-suara juga sudah mula kedengaran bahawa Najib seharusnya juga dengan rela hati berundur jika beliau gagal mencapai majoriti dua pertiga. Jika Pak Lah disingkirkan kerana hanya mampu menang 140 kerusi pada 2008, Najib juga harus berbuat demikian jika jumlah kerusi yang mampu dicapainya kali ini kurang daripada itu.

Dengan meletakkan matlamat mengekalkan jawatan Perdana Menterinya kali ini, Najib juga jelas dilihat amat terdesak kali ini. Cabarannya bukan saja daripada Pakatan Rakyat dan rakyat yang menolaknya tetapi juga  daripada penyokong UMNO sendiri yang turut menolaknya.

Tuhan kini sudah mula menunjukkan siapa Najib yang sebenarnya. Dalam dia ghaiarah menuduh orang lain semata-mata ingin menjadi Perdana Menteri, hakikat yang ada dalam dirinya tersembul akhirnya. Dengan keghaiaran Najib hanya semata-mata untuk mengekalkan jawatan Perdana Menterinya, perjuangan dan matlamat BN terhadap rakyat nampaknya mulai tidak penting lagi.

BN dalam fasa akhir menjelang rakyat membuat penentuan 5 Mei ini hanyalah  alat untuk Najib meminta nyawa daripada pengundi supaya beliau terus dikekalkan sebagai Perdana Menteri.  Kerusi Perdana Menteri adalah matlamat utamanya.

Di sebalik tindakan Najib selama empat tahun ini memperguna banyak  keistimewaan jawatan Perdana Menteri itu untuk kepentingan keluarga, anak-anak dan kroninya sehingga menjadi perbualan  rakyat, tindakan beliau secara terus-terang meminta nyawa kali ini menjadikan lebih ramai yang berbelah bahagi terhadapnya. Ini kalilah!! 


Oleh Shahbudin Husin

Tiada ulasan: